כורדומה

מהי כורדומה:
כורדומה הוא גידול סרטני  ראשוני ונדיר, המתפתח ממיתר השדרה. בשלבים הראשונים של ההיריון והתפתחות העובר, נוצר חוט דמוי מיתר בעל רקמה עצבית הנקרא "מיתר השדרה". בהמשך ההיריון מיתר השדרה מתפתח והופך לעצמות, שמרכיבות את חוליות עמוד השדרה.
ישנם מקרים בהם לאחר ההתפתחות של עמוד השדרה נותרים שרידים של רקמה עוברית. במקרים כאלו קיים סיכוי רב שהרקמות הללו יהפכו לגידול סרטני, שמתפתח באיטיות לאורך שנים, מדובר בגידול נדיר הנחשב לסרטן קשה שסיכויי ההחלמה ממנו נמוכים.
הכורדומה יכולה להופיע בגולגולת (קליבוס), בקצה התחתון של עמוד השדרה (סקרום( או לאורך חוליות עמוד השדרה. היא מופיעה בעיקר אצל גברים מאשר נשים בכל גיל, אבל לרוב בין הגילאים 50-60.

מהם הסימפטומים:
במידה וגידול הכורדומה מתפתח בקצה התחתון של עמוד השדרה:
כאבים וחולשה ברגליים
קושי בהליכה
כאבי גב (מופיעים בעיקר בשעות הלילה)
כאבים באגן
קושי בשליטה על הסוגרים במידה וישנה פגיעה עצבית שמקרינה לשלפוחית השתן או למעיים
אימפוטנציה (אין אונות) אצל גברים בלבד.

במידה וגידול הכורדומה מתפתח בגולגולת:
ראש כאבי ראש
כאבים בפנים
סחרחורות
הפרעות בראיה ובשמיעה

במידה וגידול הכורדומה מתפתח לאורך חוליות עמוד השדרה:
כאבי גב ורגליים
הירדמות ותחושה של נימול בכפות הרגליים

איך מאבחנים:
אבחון סרטן הכורדומה מתבצע ע"י נויוכירורג מומחה בעזרת סדרת בדיקות. הבדיקות יכללו צילום רנטגן, סקירות CT או MRI שנותנים הדמיה מלאה של הגידול ובדיקת ביופסיה.
במסגרת בדיקת הביופסיה לוקחים דגימה מהאזור שנחשד כנגוע בגידול ומסתכלים עליו בעזרת מיקרוסקופ. לאחר הביופסיה, האבחון והתייעצות עם המטופל ובני משפחתו, הנוירוכירורג המומחה יחליט על המשך הטיפול.

איך מטפלים:
הטיפול הינו טיפול משולב כירורגי ואונקולוגי , מאחר וזהו גידול מורכב לטיפול מ-2 סיבות:
ראשית ברוב המקרים, קשה להוציא את כל הגידול בגלל המיקום שלו.
שנית, גידול הכורדומה איננו מגיב במיוחד לטיפול קרינתי ולכן יש עדיפות לטיפול Protom Beam Therapy (סוג של קרינה).