קברנומה מוחית

(CAVERNOUS HEMANGIOMA) גם:

מהי קברנומה מוחית?

זהו גוש (כדור) של כלי דם לא תקינים, שעלול לגרום לדימום תוך מוחי. זרימת הדם בתוך הקברנומה היא איטית ולכן רוב הפעמים הדימום הוא קטן (leak) שלא ניתן לאבחן ב-CT או MRI מוח. הגוש שפיר ולא משתנה הרבה עם הזמן. לעיתים הדימום הופך להיות משמעותי בשיעור של כ- 1% לשנה.

מהם הסימפטומים?

לעיתים קרובות מגלים את הקברנומה באקראיות עם סימפטומים שאינם קשורים לגידול. קברנומה יכולה לגרום להתקפים אפילפטיים אם יש דימום משמעותי. הקליניקה תלויה מהמקום וגודל הדימום. כאבי ראש פתאומי, ראיה כפולה, חולשה (או בעיה תחושתית ) ביד ו-או ברגל בצד הנגדי של הדימום. במקרה של דימום גדול או באזור מרכז המוח, הדימום יכול לגרום גם לקומה (חוסר הכרה) או מוות.
כיצד מאבחנים את הקברנומה?
הקברנומה מאבחנים בדרך כלל ע"י MRI או CT ראש. במקרה של קליניקה חריפה בדרך כלל החולה מגיע למיון ועובר CT ראש. ע"י CT ניתן לאבחן את הדמם התוך מוחי . CT פחות רגיש לאבחנה של קברנומה. צנתור מוח או CTA אינם עוזרים לאבחנה.

האם זה תורשתי?
לא. קרוב משפחה (ילדים לדוגמה) של חולה עם קברנומה אינם צריכים לעשות בירור.

מהו טיפול לקברנומה?
אם הקברנומה אובחנה באקראיות, ניתן ברוב המקרים לעשות מעקב בלבד. אם הקברנומה מדממת או סימפטומטית ניתן לשקול ניתוח. להחלטה מאוד חשוב המיקום של הקברנומה.

אודות ניתוח

אורך הניתוח וסיכויי הצלחה / סיבוכים קשורים למיקומו וגודלו של הקברנומה. הניתוח מתבצע בהרדמה כללית. לאחר הניתוח החולה נשאר בטיפול נמרץ 24 שעות. שחרור אחרי 4-6 ימים אם אין סיבוכים.

אחרי הניתוח צריך טיפול נוסף?

לא. אחרי 2-3 חודשים יש לבצע בדיקת MRI כדי לוודא שכל הגוש הוצא.

חוץ מטיפול כירורגי יש טיפול אחר?

לא. אין טיפול תרופתי. טיפול ברדיוכירורגיה (קרינה חזקה ח"פ ממוקמת על הגידול) עדין ניסיוני.

לאחרונה יצא מאמר במגזין הרפואי J Neurosurg

JOURNAL OF NEUROSURGERY  התומך בכך שחולים עם קברנומה מוחית יכולים לקחת תרופות נגד קרישה (לדוגמה קומדין) או נגד טרומבוציטים (כמו אספירין) ללא השפעה על שיעור הדימום.
היו בעבר מאמרים נוספים שהגיע לאותו המסקנה.
לפי הספרות הרפואית בין 0.1 ל-0.5 % מכלל האוכלוסייה חיים עם קברנומה מוחית.

לכן בישראל לפי הנתונים האלה ישנם בין 7,000 עד 35,000 בני אדם החיים עם קברנומה במוח.

במרפאות שלי אני מבצע מעקב רפואי ללא מעט מטופלים עם קברנומה. מהניסיון האישי המקצועי שלי, לא היה אף מטופל אחד שדימם לפי מיטב ידיעתי, עם או בלי תרופות נגד קרישה.
קברנומה מוחית (זהו גוש שפיר של כלי דם לא תקינים) יכולה לגרום לדימום במוח. רוב הפעמים הדימום לא גדול אבל כמובן תמיד מסוכן, האחוזים מדברים על שיעור של 1% מכלל המקרים שבהם נוצר דימום לשנה.
אמנם זה נראה לא הרבה אבל אדם בגיל 30, אם יחיה עד גיל 80 יש לו כ-50% אפשרות של דימום מוחי בחייו.
למרות זאת אם גידול הקברנומה לא דימם ולא מתגלים סימפטומים, האדם לא יזקק לטיפול כירורגי או טיפול כלשהו.