קומה – מצב תרדמת

מה זה מצב קומה ומהם הסימפטומים?

מצב קומה הוא מצב חירום רפואי, שנובע מחוסר הכרה מתמשך של החולה.
כאשר בני האדם נמצאים בהכרה הם ערים, מבינים, חושבים, מגיבים ומדברים.
אך כאשר נוצרת הפרעה בהכרה, החולה נכנס למצב של קומה. הוא שוכב במיטה עם עיניים עצומות, לא מגיב לגירויים חיצוניים
(לדוגמא: חשיפה לאור או לכאב). הוא לא יכול ליצור קשר עם הסביבה (לדוגמא: לא מבצע הוראות).

ישנם מקרים בהם החולים נמצאים בחוסר הכרה מתמשך ואז הם עוברים בהדרגה, תוך כמה שבועות, ל"מצב צמח".
זהו מצב שבו הם יכולים להיות עם עיניים פתוחות אבל הם לא מסתכלים, לא יוצרים קשר עם הסביבה, לא מצליחים לדבר ולאכול.

מהם הגורמים למצב קומה?

מצב הקומה יכול להיגרם ממקרים שונים כגון:
– חבלת ראש חמורה (לדוגמא: כתוצאה מתאונת דרכים או תקיפה אלימה).
– שבץ מוחי.
– בעיה מטבולית (לדוגמה מחלות כבד)
– מצבים של רמת סוכר גבוהה או נמוכה בדם אצל חולי סכרת
– הפרעה באספקת החמצן למוח (לדוגמא: אחרי שאנשים חולצו מטביעה או עברו החייאה)
– זיהום שנגרם מדלקת במוח
– פרכוס מתמשך
– שימוש יתר בסמים ואלכוהול
– חשיפה לרעלים

איך מאבחנים מצב קומה?

קודם כל על ידי בדיקת קלינית של המטופל: אם החולה מחוסר הכרה, אין קשר איתו, ולא ניתן לעיר אותו: החולה בקומה.
בהמשך צריך לבדוק מדוע החולה נכנס לקומה ולטובת האבחון מדוע יבוצעו בדיקות שונות ביניהן: בדיקות דם, CT ראש וכו'.

איך מטפלים במצב קומה?

האדם השרוי בקומה לא יכול לשמור על דרכי נשימה לכן צריך לעבור אינטובציה (הכנסת צינור בדרכי נשימה עליון דרך הפה).
כמו כן יש צורך לחבר את המטופל למכונת הנשמה. הרבה פעמים מטופל המונשם זקוק לתרופות הרדמה.
בשלב הראשון אחרי ביצוע פעולת האינטובציה (שמירת חמצון) צריך לשמור על לחץ דם, דופק ומתן שתן.
אחרי שהחולה יציב מטפלים בסיבה שגרמה למצב של הקומה. לדוגמה אם החולה מחוסר הכרה בגלל סוכר נמוך הטיפול הוא פשוט לתת סוכר דרך עירוי. אם אפשרי החולה צריך לעבור לטיפול נמרץ.
בהמשך המטופל מקבל הזנה דרך זונדה, נוזלים דרך עירוי וכל התרופות הנדרשות לשמור על המצב "התקין".
לא מעט פעמים מופעים סיבוכים חדשים ומשניים כתוצאה ממצב הקומה (דוגמה דלקת ריאות) שדורשים שינוי בטיפול.

האם אפשר להתעורר ולהחלים מקומה?

בחלק מהמקרים, בעקבות הטיפול, החולים יתעוררו מהקומה ויכנסו לתהליך שיקום והחלמה שבסיומו הם יחזרו לחיים רגילים.
המטרה היא כמובן לנסות להביא למצב שהמטופלים יוכלו לתפקד כרגיל כמו לפני האירוע.
לא מעט פעמים המטופל יכול לחזור להכרה אבל להישאר עם נזק (נוירולוגי) מוחי (לדוגמה חולשה ביד או ברגל).
לצערי לפעמים החולה לא מסוגל לצאת מהקומה ועובר (ונשאר) במצב צמח.

מהי תרדמת מאת ד"ר ג'יורגיו רובין ניורוכירורג