שבץ (אירוע מוחי)

מה זה שבץ או אירוע מוחי?

שבץ מוחי (שנקרא גם "אירוע מוחי") הוא אירוע פתאומי שגורם נזק למוח.

ישנם 2 סוגים של שבץ מוחי:
איסכמיה מוחית–  זהו מצב שבו קריש דם חוסם את אחד העורקים שמובילים את הדם למוח. כתוצאה מכך, כלי הדם נסגר ובגלל חוסר זרימת הדם למוח מתפתחת פגיעה עצבית.
דימום ספונטני מוחי – נחשב לנדיר יותר ונגרם מדליפה של אחד מכלי הדם במוח שמובילה לדימום יתר. ובכך יכול לגרום לנזק.
ישנם שני פקטורים חשובים שגורמים את החומרה של הפגיעה המוחית:
אחד מהם זה המיקום של הפגיעה במוח, בדרך כלל מרכז המוח יותר חשוב.
השני זה הגודל של הפגיעה העצבית, סגירה של כלי דם ראשי (או דימום גדול) יגרום נזק רחב יותר
 לפי נתוני משרד הבריאות, ישנם כ-15.000 מקרים של שבץ מוחי מדי שנה.

מהם הסימפטומים של שבץ מוחי?
כאב ראש
חולשה או הירדמות בידיים או ברגליים-
– קושי בהליכה
– קושי בדיבור
– הפרעות בראייה

חשוב להדגיש שהסימפטומים הללו מופיעים באופן פתאומי, ועלולים להחמיר. אופי הסימפטומים נקבע עפ"י
האזור במוח שבו מתרחשת הפגיעה , ברגע שאחד מהסימפטומים הללו מופיע, צריך להגיע מיד למיון לצורך אבחנה וטיפול. קיימת חשיבות גדולה, כי הזמן במקרה הזה הינו קריטי.
רק 40% מהחולים מגיעים למיון בזמן ו- 15% לא מגיעים בכלל למיון. ככל שתגיעו יותר מהר למיון, כך תגדל האפשרות לצמצם את הנזק שיוכל להיגרם כתוצאה מהפגיעה.

איך מאבחנים שבץ מוחי?

כאשר אחד מהתסמינים שציינתי לעיל מופיעים, יש צורך לגשת לחדר מיון באופן מידי לצורך קבלת טיפול.
תתבצע בדיקת נוירולוגית ו-הדמיה של המוח (בדרך כלל סי.טי ראש). מיד לאחר האבחון, אתחיל בטיפול רפואי.

איך מטפלים בשבץ מוחי?

סוגי הטיפול שונים בהתאם לדימום, דימום ספונטאני או איסכמיה מוחית.
בדימום ספונטאני, צריך לשקול ניתוח דחוף להוצאת הדימום. אם יש זמן עדיף לחקור מה הסיבה של הדימום לפני הניתוח. אם מתברר שהחולה לא צריך ניתוח והוא סיים את הבירור (בדיקות דם, רנטגן וכו')
קיימת עדיפות להתאשפז בטיפול נמרץ להשגחה וטיפול. לאחר 6-8 שעות  מקובל לחזור ל- סי.טי ראש.

במידה ויש איסכמיה מוחית צריך לשקול להתחיל טיפול בהזרקת תרופה הממיסה את קרשי דם (שמוזרקת 4 שעות מתחילת האירוע) .
קיימת אפשרות לבצע צנתור לפתיחת כלי הדם המוחי שחסום (8 שעות מתחילת האירוע). לאחר הטיפול הנ"ל החולה מתאשפז להשגחה בטיפול נמרץ .

מהם סיכויי ההחלמה משבץ מוחי?
סיכויי ההחלמה/ ההתאוששות לאחר האירוע תלויה בפגיעה עצמה ובהצלחת הטיפול הראשוני.
כל האופציות פתוחות: יש אפשרות להחלמה מלאה ומהירה ולחלופין יכולה להישאר מגבלה כלשהי בגלל הנזק שנוצר לרקמת המוח.
לאחר הטיפול בבית חולים ולאחר שהמצב קליני התייצב החולה צריך לעבור למסגרת שיקומית. השיקום  הינו גופני וקוגניטיבי ומטרתו להחזיר את החולה למצבו הקודם, לפני האירוע